
El Teatre Principal d’Inca va acollir el passat 26 de novembre la sessió inaugural del cicle de conferències “Quan el cos es mou, el coneixement desperta. Cos, Lateralitat i Neurociència en l’Aprenentatge”, organitzat pel Centre de Professorat d’Inca (CEP). L’acte, presentat pel cap de servei de Formació Permanent del Professorat, Rafel Maura, va comptar amb una assistència extraordinària: més de 200 docents i membres de la comunitat educativa, com també públic interessat en la temàtica, d’arreu de Mallorca.
La primera conferència, a càrrec de la Dra. Rosa Casafont, va tenir lloc al Teatre Principal d’Inca sota el títol “Quan el cos es mou, el coneixement desperta”. Durant dues hores, la ponent va exposar els fonaments neurocientífics del moviment i l’aprenentatge, oferint estratègies pràctiques per aplicar a l’aula.
Un cicle innovador i necessari
Amb una durada total de 20 hores, el cicle es desenvoluparà en diversos espais culturals: el Teatre Principal d’Inca, la Sala d’Actes de la Conselleria d’Educació, el Teatre de Binissalem (pendent de confirmació) i el Teatre de Santa Margalida. El seu objectiu general és clar: comprendre com el moviment corporal, la lateralitat i el neurodesenvolupament influeixen en els processos d’aprenentatge, des d’una perspectiva neurocientífica i de cognició corporitzada.
Què és la cognició corporitzada?
La cognició corporitzada defensa que el pensament, l’aprenentatge i la comprensió no només tenen lloc al cervell, sinó que estan profundament influenciats pel cos i les seves interaccions amb l’entorn.
En educació, això significa que el cos no és només un vehicle, sinó un agent actiu en la construcció del coneixement. El moviment, la postura, la percepció sensorial i la interacció física amb l’entorn modulen els processos cognitius. Incorporar activitats corporals a l’aula potencia la memòria, l’atenció i la comprensió.
Valoració i properes cites
El cicle ha rebut un excel·lent feedback per part dels assistents, que han destacat la qualitat dels continguts i la seva aplicabilitat a la pràctica docent. Amb més de 200 participants, aquesta iniciativa es consolida com una referència en la formació permanent del professorat a les Illes Balears.
Les properes sessions comptaran amb experts com el Dr. Jordi Catalan, la Sra. Elisa Aribau i el Dr. Marc Guillen, que aprofundiran en aspectes clau de la lateralitat, el moviment i la neurociència aplicada a l’educació.







